گزارشی از هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان 


نویسنده: صبح ساحل

هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان از چهارم بهمن ماه به میزبانی بندرعباس برگزار شده است. دومین روز این اجلاس با حضور نماینده ولی فقیه در هرمزگان، رئیس شورای شهر تهران، رئیس شورای عالی استان‌ها، رئیس شورای شهر بندرعباس و سایر مدعوین برگزار شد. گزارشی از نشست امروز را در ادامه می‌خوانید.
 
رئیس شورای شهر بندرعباس:
ورود فاضلاب به خلیج فارس مطالبه‌ای ملی می‌شود
"مصیب نظری"، رئیس شورای شهر بندرعباس ضمن خوش‌آمدگویی به مدعوین و تبریک میلاد امیرالمومنین (ع) گفت: امیدواریم هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها دستاوردهای مهمی به همراه داشته باشد و بتوانیم در کنار یکدیگر مشورت‌های صادقانه، دلسوزانه و متخصصانه‌ای را به دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله دولت و مجلس ارائه کنیم.
وی افزود: ان‌شالله بتوانیم در این اجلاسیه پیرامون موضوعاتی که در کمیسیون‌ها بحث شد برای شهرها تصمیم‌گیری‌ خوبی داشته باشیم. برای شهر بندرعباس نیز با مطالبات ملی و همت شما در خصوص حیات خلیج فارس اقداماتی را صورت دهیم.
رئیس شورای شهر بندرعباس اضافه کرد: از ظرفیت این اجماع برای حل مسائل بنیادی شهرها استفاده کنیم، شاید یک شهری نتواند به تنهایی موضوع کلانی را با مسئولین کشوری پیگیری کنند اما وقتی پای ۳۰ استان به میان می‌آید می‌تواند موفقیت آمیز باشد.
نظری از بازدید از ورودی فاضلاب شهر بندرعباس به دریا خبر داد و گفت: ان‌شالله از نزدیک مشاهده خواهید کرد که چگونه محیط زیست خلیج فارس با ورود فاضلاب در حال تخریب است. امید داریم در کنار هم این مطالبه ملی را از مسئولین ملی داشته باشیم.
 
نماینده ولی فقیه در هرمزگان: 
تقویت قدرت شوراها تصدی‌گری دولت را کاهش می‌دهد
حجت‌الاسلام والمسلمین "محمد عبادی‌زاده"، نماینده ولی فقیه در هرمزگان ضمن حضور در هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و شهرهای مراکز استان کشور، اظهارکرد: در نظام حکمرانی اسلامی مسئله شورا به عنوان یکی از پایه‌های اصلی حکمرانی دینی دیده شده است.
وی افزود: امروز فرصتی است که با یک نگاه نو به شورا جایگاه این نهاد مردمی را که حلقه وصل مردم و حاکمیت است را ارتقا دهیم چرا که هنوز ما با مسائل و مشکلاتی در این حوزه روبرو هستیم و ابهاماتی در قانون و نوع نگاه قوا به شوراها وجود دارد.
عبادی‌زاده عنوان‌کرد: حیطه وظایف شورا و حوزه اختیاراتی که برای شوراها در قانون پیش‌بینی شده با هم توازن ندارند؛ طبیعتا باید بر اساس تکالیفی که بر عهده یک نهاد گذاشته می‌شود با اختیاراتی که به او داده می‌شود توازن وجود داشته باشد بنابراین اختیارات شوراها در قانون کفایت تکالیف آن را نمی‌کند و باید افزایش پیدا کند‌.
امام جمعه بندرعباس، تصریح کرد: نگاه نظارتی بر شوراها و ورود نظارت‌های نهادهای نظارتی که بتوانند در رفع موانع حرکت شوراها نقش آفرینی بیشتری داشته باشد، گرچه ممکن است مورد استقبال شوراها قرار نگیرد اما به هر صورت می‌تواند نقایص موجود در شوراها را از بین ببرد.
وی عنوان‌کرد: تجربیاتی که امروز در عرصه شوراها در دنیا دارند به ویژه در انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم؛ شاید تجربه بدی برای کلانشهرهای ما نباشد و بتواند چالش‌های بین شوراها و شهرداری‌ها را رفع کند.
عبادی‌زاده تاکید‌کرد: هر مقدار که ما بتوانیم قدرت شوراها را تقویت کنیم، خواهیم توانست تصدی‌گری دولت را کاهش دهیم و امور را به دست مردم بسپاریم که در این امر شوراها به عنوان حلقه واسط بین مردم و نظام می‌توانند به کاهش تصدی‌گری قوه مجریه کمک کنند.
وی شورا را دالانی برای تربیت نیروهای مستعد و نقش‌آفرینی کارهای بزرگ کشور دانست و گفت: امروز شکی نیست که نشاط بیشتر جامعه ما در حوزه حکمرانی از طریق نقش‌آفرینی بیشتر شوراها محقق می‌شود.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان ادامه داد: ما امروز در حوزه شهرداری‌ها و شوراها با معضل اطلاع‌رسانی به مردم مواجه هستیم و امروز ضعف اطلاع‌رسانی در دولت، شوراها و سایر نهادها وجود دارد و بسیاری از مردم از تلاش‌های منتخبین خود در شوراها بی‌اطلاع هستند.
 
رئیس شورای شهر تهران:
شوراها رقیب دولت نیستند، دست‌ گیر آن‌‌ها هستیم
"مهدی چمران"، رئیس اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان کشور امروز پنجشنبه در آیین اختتامیه این اجلاس اظهار کرد: شوراها سبب یک جهش و حرکت بزرگی در شهرها شده‌اند و این حرکت در جامعه امید ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه دشمنان می‌خواهند این امید را از ما بگیرند اما شهرداری‌ها می‌توانند بیشترین امیدآفرینی را در جامعه ایجاد کنند، افزود: بنا بر این اگر شهرداری‌ها در کشور بتوانند از جهت فیزیک شهر و همچنین ابعاد معنوی خوب کار کنند، تحولات خوبی را ایجاد خواهند کرد.
رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر دولت‌ها هم می‌خواهند در دل مردم جای کنند یکی از راه‌ها این است که در کنار شهراری‌ها قرار گیرند نه در مقابل آن‌ها؛ اینگونه نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت.
رئیس اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان خاطرنشان کرد: وجود اختلاف نظر در شوراها یک نعمت است اما هماهنگی و همفکری نیز باید وجود داشته باشد که موجب ایجاد امید در دل مردم می‌شود.
وی تاکید کرد: ما برای خدا کار می‌کنیم و برای مردم کار می‌کنیم که نتیجه این تلاش باعث امیدواری مردم به آینده می‌شود و ماحصل آن شرکت مردم در بزنگاه‌هایی است که کشور به حضور آن‌ها نیاز دارد.
رئیس اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان کشور با بیان اینکه شوراها در زمینه پیشرفت کشور یکی از نمونه‌های موثر و تاثیرگذار هستند، ابراز کرد: در بدنه دولت برخی افراد فکر می‌کنند که شوراها رقیب آن‌ها هستند در صورتی که ما رفیق و دستگیر آن‌ها هستیم. می‌دانم وزیر کشور از این موضوع راضی نیستند و مدیریت یکپارچه شهری که در همه دنیا پیاده‌سازی شده است را بهتر است در کشورمان اجرایی نماییم.
چمران گفت: یک وزارتخانه نمی‌تواند در تمام شهرها بنشیند و شهرها را اداره کند، پس بهتر است که این تصمیم را بپذیرند. با تثبیت مدیریت یکپارچه شاهد پیشرفت‌های چشمگیر خواهیم بود.
وی توضیح داد: تثبیت مدیریت شهرداران در کلانشهرها به خصوص در شهرهایی نظیر اصفهان و تهران باعث شده است که تغییرات خیلی خوبی در مدیریت شهری اتفاق افتد. از شوراها خواهشمندیم حداقل در یک بازه زمانی چند ساله این اعتماد را به شهرداران شهرشان داشته باشند.
به گفته رئیس اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان کشور، دولت گذشته به مدت یک سال هیچگونه اتوبوسی به شهرداری‌ها نداد که نتیجه آن گرفتاری مردم و ایستادن در صف‌های طولانی در همه شرایط آب و هوایی بود.
وی با اشاره به فرمایشات امام راحل در این زمینه گفت: حضرت امام راحل در نهم اردیبهشت سال 58 فرمودند که هرچه سریع تر قوانین شوراها نگاشته شود که با شروع جنگ تحمیلی این موضوع مهم به تاخیر افتاد و تا کنون این اختلاف فاز و عقب ماندگی حفظ شده است.
رئیس اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان کشور با بیان اینکه ما 130 هزار شورایی در کل کشور هستیم و 7 بند در قانون اساسی داریم، اظهار کرد: اما هیچ نهادی نداریم که از نظر آماری و قانون اساسی رقیب ما محسوب شود، نمی‌خواهیم کار اجرایی انجام دهیم اما طبق اصل هفتم قانون اساسی می‌توانیم در تصمیم گیری‌ها نقس داشته باشیم بنابراین جایگاه خودمان را باید به دست بیاوریم.
 
رئیس شورای عالی استان‌ها:
قانون شوراها نیاز به بازنگری دارد
رئیس شورای عالی استان‌ها در اجلاس مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان در بندرعباس گفت: امام خمینی (ره) سال ۱۳۵۸ فرمودند: "هرچه سریع‌تر شوراها را برای اداره امور شهر و روستاها تشکیل دهید". تعبیر امام "اداره امور شهر" اما برداشت شورای نگهبان "نظارت بر امورات شهر" بود؛ لذا باید یکبار این مسئله را حل کنیم.
"شهرام دبیری"، ضمن بیان اینکه اختیارات شوراها کاهش یافته، به تشکیل سازمان‌هایی به صورت موازی با اختیارات شورا اشاره کرد و گفت: شورای عالی شهرسازی و معمارق محلی از اعراب ندارد. نمی‌توان در مسائل مربوط به شهرها، نسخه واحد برای همه نوشته شود.
وی با تاکید بر اینکه این روند نیاز به اصلاح دارد، افزود: ما پارلمان شهری هستیم و بهتر از مشاوری که از شهری دیگری است، می‌توانیم در خصوص امورات شهر تصمیم بگیریم.
دبیری گفت: قانون شوراها باید بازنگری شود. شورای عالی استان‌ها این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اهمیت تحقق مدیریت واحد شهری افزود: مدیریت واحد شهری یکی از وظایفی است که به شوراها و شهرداری‌هاواگذار شده است اما مقاومت‌هایی در سطح وزارتخانه‌ها وجود دارد. در هر حال این الگویی است که در کل دنیا پیاده شده و نتایج مفیدی داشته است.
وی با بیان اینکه عدم اجرای مدیریت واحد شهری اتلاف هزینه و وقت زیادی به همراه دارد، گفت: امیدواریم در این دوره شوراها، مدیریت واحد شهری را محقق و به صورت آزمایشی در چند شهر اجرا کنیم. ان‌شالله درمجلس آینده این موضوع سریع‌تر مطرح و تصمیم‌گیری شود. 
دبیری اضافه کرد: ما خودمان باید نظارتمان را بر عملکرد شوراها بیشتر کنیم. در ارتباط با آموزش شوراها نیز باید قدم‌های محکمی برداریم.
رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه خطاهای شوراها درجامعه پررنگ‌تر دیده می‌شود، در پایان گفت: با توجه به نزدیکی به انتخابات درخواستم از شوراها این است که با هماهنگی و برنامه‌ریزی با شهرداری‌ها و برگزاری برنامه‌‌های فرهنگی، ورزشی و حماسی، مشارکت مردم در انتخابات را افزایش دهیم.
 
به گزارش صبح ساحل، بیاینه‌ی هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و شهرهای مراکز استان بعد از ظهر امروز پنجشنبه پنجم بهمن ماه منتشر خواهد شد. روز اول این اجلاس به برگزاری کمیسیون‌های تخصصی با ارائه دستورکارهای مشخص با حضور روسای شوراهای اسلامی کلان‌ شهرها برگزار شد.
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها